زندگی نامه حجت الاسلام و المسلمین سید حیدر موسوی (قسمت سوم )

به گزارش پایگاه خبری خبر ماکو، زندگی نامه حجت الاسلام و المسلمین سید حیدر موسوی
قسمت سوم (به قلم میر نظیر موسوی(
نیم قرن تاریخ سیاسی شفاهی ماکو
﴿مهاجرت به ایران﴾
همچنانکه بیان شد اصل و نسب خاندان موسوی به امام موسی کاظم (ع)میرسد که در گذر زمان برای کسب امنیت ودوری از جور و جفای خلفا از حجاز به سایر بلاد اسلامی مهاجرت نمودند ورحل اقامت در اقصی نقاط این سرزمین پهناورافکندند. از قرن دوم و سوم هجری این مهاجر تهاشروع شد و مقصد بیشتر مهاجرتها عراق، ایران و جبل عامل بود. اینان مروج تعالیم و مکتب اهل بیت (علیه السلام) را وجهه همت خود ساخته بودند. این دسته ازسادات، علاوه بر فرار از ظلم حاکمان، برای نشر و تبلیغ اسلام ناب و آشکار کردن چهره خلفای غاصب و روشن ساختن اذهان جامعه درباره امامت اهل بیت (علیه السلام)، دست به هجرت می زدند.
بی تردید تلاش آنان توأم با موفقیت بود و حضور سادات علوی در میان مردم یکی از عوامل مهم آشنایی با اهل بیت (علیه مالسلام) بود.
مهاجرت گسترده سادات به ایران در چند مرحله صورت گرفت؛ البته پیش از مهاجرت دسته جمعی سادات، برخی علویان به ایران مهاجرت کرده اند؛ مثلا یحیی بن زید پس از شکست قیام پدرش در کوفه و شهادت وی (سال ۱۲۲ ق) به خراسان رفت و در آنجا طرفدارانی یافت و به یاری آنان قیام کرد و به شهادت رسید. حضور او در ایران و قیامش بر ضد امویان را م یتوان از را ههای آشنایی برخی از مردم شرق ایران با اهل بیت (ع) دانست. در اواخر دوره اموی تیره حسینی از اهل بیت (ع) طرفدارانی در سرزمین ایران یافت، چنا نکه گروهی از شیعیان و هواداران ائمه اطهار (ع) در خراسان بودند.
موج اول هجرت سادات به ایران را می توان درقیام یحیی بن عبدالله بن حسن بن مثنی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع)جستجو کرد. او در نیمهدوم قرن دوم هجری، برای جمع آوری نیرو جهت قیام بر ضد دستگاه خلافت به ایران مهاجرت کرد.
وی به سرزمین «دیلم » آمد تا با جمع آوری نیرو بر ضد عباسیان قیام کند. یحیی از ساداتی بود که در معارف دینی تربیت شده امام صادق (علیه السلام) و مورد اعتماد آن حضرت بود. برخی برخلاف قول مشهور، او را در زمره پنج نفری دانسته اند که امام ششم بنا به دلایل سیاسی و حفظ جان امام بعدی، آنان را وصی خود معرفی کرده بود. یحیی پس از شهادت آن حضرت بخشی از امور مالی خاندان آن حضرت را برعهده گرفت. وی راوی حدیث امام صادق(ع) بود.
موج بعدی مهاجرت سادات به ایران، حدود دو دهه بعد، یعنی در عهد ولایتعهدی امام رضا (ع(در سا لهای ۲۰۳ – ۲۰۱ قمری و پس از شهادت آن حضرت انجام شد. آنان بیشتر در شهرهای شمالی ایران پراکنده شدند و در مناطق کوهستانی ری، دیلم و طبرستان پناه گرفتند. احمد بن موسی معروف به شاهچراغ و همراهانش و نیز هجرت حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام)در سال ۲۰۱ ق به قم به اتفاق تعداد قابل توجهی از سادات و اما مزادگان
از آن جمله است. وجود بارگاه حضرت معصومه و دیگر اما مزادگان، خودا ز علل و پایگا ههای تبلیغ شیعه شد. طبق نقلی امام رضا (ع) کسانی را که از قم به خراسان نزد حضرت می آمدند، تشویق به زیارت قبر خواهرش حضرت معصومه (ع) می کرد.
موج بعدی مهاجرت هم بعد از شهادت امام رضا (ع( و به دلیل ظلم خلفای بعدی عباسی صورت گرفت.
لذا تعدادی سادات به عراق عجم، تعدادی به ایران و جمعی نیز راهی شام و بلاد جبل عامل شدند.
رحل اقامت در روستای رند اجداد حجت الاسلام و المسلمین سید حیدر موسوی تا قرن ششم هجری ساکن عراق بودند ولی در طی این قرن از طریق عراق وارد ایران شده و ساکن روستاهای سلماس و خوی شده و نوادگانشان
مدتها در آن نواحی سکونت داشته و زیارتگا ههایی داشت هاند. جد پدری ایشان در قرن دوازده راهی ماکو و روستای رند شدند. آقا میر هاشم پدر بزرگ سید حیدر موسوی در روستای رند زندگی کرده و تشکیل خانواده داده است و آرامگاه ایشان هم اکنون در روستای رند موجود است.
آقا میر نظیر پدر سید حیدر متولد ۱۲۷۰ هجری شمسی نیز تمام دوران زندگی خود را در روستای رند سپری کرده و در سال ۱۳۴۰ فوت نموده است و پیکر ایشان نیز در روستای رند دفن شده است. آقا میر نظیر مورد احترام اهالی روستای رند بود و محل رجوع و حل اختلافات روستا بود.
نگاهی به موقعیت جغرافیایی و وضعیت اجتماعی روستای رند در قرن ۱۳ شمسی روستای رند در ۱۵ کیلومتری شهرستان ماکو در آذربایجان غربی ایران واقع شده است و سرسبزی و آبادی آن باعث شده تا در منطقه و آذربایجان از شهرت فراوانی برخوردار باشد. این روستای سرسبز در دامنه کوه قرار دارد و وجود چشم ههای جوشان آب معدنی این روستا از ویژگیهای آن میباشد؛ چشم ههایی همچون کند بولاغی، قمیشلی بولاغ، جیللی بولاغ، گول آویز و کربلایی نظر بولاغی واقع در ارتفاعات شمال روستاا ز چشم ههای این روستای سرسبز میباشند. وجود این چشمه های خروشان در گذشته وجود آسیبهای آبی را سبب گردیده بود که آن نیز باعث وجود بازاری برای داد و ستد کالاها شده بود.

 

 

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 6 =