به گزارش پایگاه خبری خبر ماکو، به نقل از سایت دکتر کرمانی، آثار غیر منتظره کاهش وزن

 

کاهش وزن بهانه هایی بیش از خرید لباس جدید به همراه دارد. کاهش تنها ۵ یا ۱۰ درصد از وزن بدن میتواند سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد و خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهد.
اما گاهی کاهش های ناگهانی وزن تاثیرات منفی که زیاد آشکار نیست هم به همراه دارد. در ادامه تاثیرات مثبت و منفی کاهش وزن را با هم مرور میکنیم، مواردی که شاید هیچ کس تا به حال آنها را به شما نگفته.

انرژی تان مثل موشک بالا میرود

انرژی تان مثل موشک بالا میرود

معمولا بیشتر افراد با شروع کاهش وزن احساس میکنند سطح انرژی شان تقویت شده است، چرا؟ وقتی وزن کمتری را جا به جا میکنید انرژی کمتری نیز در طول روز صرف میکنید. پس دیگر مثل گذشته با بالا رفتن از پله ها یا مقداری دویدن به سادگی از نفس نمی افتید.

حافظه بهبود پیدا میکند

حافظه بهبود پیدا میکند

در سال ۲۰۱۳ یک تحقیق که توسط محققان سوئدی انجام شد مشخص شد خانمها بعد از شش ماه کاهش وزن نتایج بهتری در تست حافظه کسب کردند. اسکن مغزی نشان میداد فعالیت مغز پس از کاهش وزن بیشتر شده است. این فعالیت هنگام ذخیره اطلاعات بیشتر میشود که در نتیجه قدرت حافظه بهبود پیدا میکند.
در تحقیقات قبلی نیز پی به رابطه ی بین چاقی و حافظه ضعیف برده شده بود، مخصوصا در خانم هایی که فرم بدنشان گلابی شکل است و بیشتر وزنشان اطراف ران و باسن است.

روابط تان مورد آزمایش قرار میگیرد

روابط تان مورد آزمایش قرار میگیرد

کاهش وزن ممکن است باعث شود احساس جذاب تر بودن کنید، اما لاغر تر شدن – و اعتماد بنفس تجدید شده – ضرورتا باعث تقویت رابطه با همسرتان نمی شود.
در تحقیقی که سال ۲۰۱۳ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند کاهش ۳۰ کیلو یا بیشتر در طی دو سال یا کمتر معمولا باعث بهبود روابط همسران میشود، اما در مواردی شریک دیگر احساس حسادت میکند و یا خود را مورد تهدید میبیند، چرا؟ تغییر شکل بدن شما ممکن است شریکتان را در مورد انتخاب های سالم خود نگران کند.
مشکل دیگر: شریک زندگی تان ممکن است نگران تغییر شخصیت شما شود. شما حس عالی نسبت به خودتان دارید جذاب شدن و بالا رفتن اعتماد بنفس ممکن است تعادل یک رابطه را تغییر دهد.
ممکن است طرف مقابل اعتماد بنفس خود را از دست بدهد یا فکر کند دیگر آنچنان مهم نیست. بسیاری از این چالش ها در دوستی ها نیز اتفاق می افتد.

خطرابتلا به سرطان پایین می آید

خطرابتلا به سرطان پایین می آید

میدانید که سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی و تشعشعات باعث سرطان می شود، اما چاقی هم با چندین نوع سرطان در ارتباط است. داشتن اضافه وزن باعث التهاب میشود که باعث عوض شدن سلول های داخل بدن میشود. با کاهش تنها ۵ درصد از وزن بدن میتوانید التهاب های خطرناک را کاهش دهید.
در تحقیقاتی که روی زنان و مردان دارای اضافه وزن و چاق صورت گرفت مشخص شد آنها بعد از کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان خود را تا سطح فردی با وزن طبیعی پایین آورده اند.

اگر قبل از کاهش وزن افسرده بودید، شاید کاهش وزن نیز بی اثر باشد

اگر قبل از کاهش وزن افسرده بودید، شاید کاهش وزن نیز بی اثر باشد

داشتن اضافه وزن افسرد تان کرده – یا افسردگی باعث اضافه وزنتان شده؟ همیشه نمیتوان گفت کدام یک عامل اولیه بوده، با اینکه بیشتر افراد بعد از کاهش وزن احساس خوشحالی دارند بعضی نیز تغییری حس نمیکنند.
برای درصد کمی از افراد، حتی بعد از کاهش ۴۵ کیلو هم تغییری در خلق و خو ایجاد نمی شود، و به این معناست که اضافه وزن مشکل ریشه ای شما نیست.

ممکن است طعم غذاها تغییر کند

ممکن است طعم غذاها تغییر کند

کاهش مقدار زیادی وزن در مدت زمان کوتاه ممکن است باعث تغییر جوانه های چشایی شود.
در تحقیق اخیر دانشگاه استنفورد محققان دریافتند، ۸۷ درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند پس از جراحی گزارش کرده اند که طعم غذاها برایشان تغییر کرده. نیمی از آنها میگفتند طعم غذا واضح تر شده و نیم دیگر میگفتند طعم غذا کمتر شده است.
نتیجه: آنهایی که درست بعد از عمل گفتند طعم غذا کمتر شده است در طول سه ماه ۲۰ درصد بیشتر از گروه دیگر وزن کم کردند.
محققان میگویند تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود دلیل اصلی تغییر جوانه های چشایی چیست.
در تحقیقی دیگر محققان دریافتند سه چهارم از بیمارانی که مورد عمل جراحی چاقی قرار گرفتند بعد از عمل از غذاهای خاصی بدشان می آمد، در بیشتر موارد این غذا ها گوشت و لبنیات بود.

ورزش کردن لذت بیشتری پیدا میکند

ورزش کردن لذت بیشتری پیدا میکند

وقتی با خود وزن اضافه حمل میکنید، ورزش در چنین شرایطی باعث درد مفاصل و سوزش ریه ها میشود در حالی که فردی با وزن طبیعی چنین مشکلاتی ندارد.
همین که شروع به کاهش وزن میکنید، ورزش نیز کم کم تبدیل به یکی از کارهای روزانه می شود و لذت بخش و انرژی زا می شود درست همانطور که باید باشد. بعلاوه سبک تر شدن سریعتر و قوی ترتان میکند.
برای مثال دویدن: اعتقاد بر این است که یک فرد با کاهش هر نیم کیلو میتواند دو ثانیه زودتر یک و نیم کیلومتر را بدود.

استخوان ها ممکن است تغییر کنند

استخوان ها ممکن است تغییر کنند

تا به حال شنیده اید که میگویند کاهش وزن استخوان هایتان را ضعیف میکند؟ این درست است کاهش وزن میتواند همراه با از دست دادن حجم استخوان ها باشد اما تنها در شرایطی که رژیمی نا سالم بگیرید یا بیش از حد بخواهید وزن کم کنید، کاهش وزن درست و با برنامه مزایایی نیز برای فرد به همراه دارد. وزن اضافی شاید استخوان ها را قوی تر کند ( آنها مجبورند وزن بیشتری را حمل کنند ) اما به مفاصل آسیب میرساند.
تحقیقات جدید نشان داده چربی احشایی در اطراف شکم در زنان و مردان برای استخوان ها مضر است. کاهش وزن همچنین به کاهش علائم آرتروز نیز کمک میکند.

خرج تان بابت مراقبت های بهداشتی کمتر میشود

خرج تان بابت مراقبت های بهداشتی کمتر میشود

آمارها نشان می دهد افرادی که وزن طبیعی دارند هزینه های کمتری را نسبت به افراد دارای اضافه وزن صرف مراقبت های سلامت میکنند. بیشتر این پول صرف نسخه ها و راه های درمان بیماری های مزمن میشود. همچنین تحقیقات نشان داده هزینه های درمانی سالانه ی یک فرد فوق العاده چاق ۹۰ درصد بیشتر از افرادی است که وزن طبیعی دارند. هم چنین در گزارشی تلخ اما واقعی آمده است که رفتار پزشکان با کسانی که وزنشان طبیعی است بهتر است ( البته تنها در بعضی موارد )

ممکن است ترفیع بگیرید

ممکن است ترفیع بگیرید

تنها دکتر ها نیستند که پس از کاهش وزن با شما بهتر رفتار میکنند، کارفرما یتان نیز ممکن است رفتارش عوض شود، تحقیقات نشان داده افراد چاق پول کمتری از افرادی که وزن طبیعی دارند میسازند، مخصوصا در میان خانم ها. کاهش وزن حتی ممکن است فرصت های شغلی جدید و پیشنهاد های کاری بیشتری را متوجهتان کند.

مقدار داروهایی که مصرف میکنید کم میشود

مقدار داروهایی که مصرف میکنید کم میشود

حفظ وزن مناسب میتواند فرد را از ابتلا به دیابت یا بیماری های قلبی محافظت کند – اما اگر اضافه وزن داشتیم و از این بیماری ها رنج میبردیم چه؟ خبر خوب: کاهش وزن میتواند کمکتان کند.
این شرایط کاملا از بین نمیروند اما میتوانید علائم و میزان داروها را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهیم. برای مثال کمتر داروهای فشار خون یا کلسترول استفاده میکنید، و یاد میگیرید دیابت نوع دو خود را بدون تزریق روزانه کنترل کنید.
همچنین تحقیقات نشان داده کاهش وزن اجازه میدهد بیماری های مزمن مانند آسم و سوزش معده را بدون دارو ( یا با داروی کمتر ) کنترل کنید.

ممکن است پوستتان شل شود

ممکن است پوستتان شل شود

یک چیز که بیشتر افراد بعد از یک کاهش وزن بالا زیاد برای آن آماده نیستند پوست شل است. این پوست یک شبه درست نمیشود و ممکن است شما را از بدن جدیدتان نا امید کند. این را به خاطر داشته باشید که دلیل این اتفاق کاهش وزن در مدت زمان کوتاه و ورزش نکردن است.
اگر سرعت کاهش وزن متعادل باشد و در کنار برنامه مرتب ورزش داشته باشید این اتفاق نخواهد افتاد.

بیشتر میخوابید

بیشتر میخوابید

افرادی که در طول شش ماه ۵ درصد از وزن بدنشان را کم میکنند حدود ۲۲ دقیقه بیشتر از قبل میخوابند. تحقیقات اخیر نیز نشان داده کاهش وزن نشانه های خواب خوب را بهبود میبخشد. کاهش وزن باعث میشود در خواب راحت تر نفس بکشید و بافت های نرم کمتری راه تنفس را سد میکنند.
خواب بهتر کمک میکند بدن چرب ها را موثر تر بسوزاند پس خواب خوب یعنی چربی سوزی بهتر.

شانس تان برای داشتن بچه را تقویت میکنید

شانس تان برای داشتن بچه را تقویت میکنید

اگر قصد دارید باردار شوید کاهش چند کیلو میتواند کارساز باشد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ انجام شد محققان دریافتند چاقی خانم ها با ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک در ارتباط است.
همچنین مشخص شد یک خانم چاق هرچه جوانتر باشد باردار شدن نیز برایش سخت تر میشود. کاهش وزن همچنین کمک میکند که بارداری سالم و کودکی سالم داشته باشید، چون وزن مادر در طول بارداری ( و حتی قبل از آن ) با انواع شاخص های سلامت کودک مرتبط است.

سلامت چشمانتان بهبود پیدا میکند

سلامت چشمانتان بهبود پیدا میکند

کسانی که از رژیم های بسیار محدود استفاده میکنند به دلیل محدودیت کالری شدید و یا کمبودهای تغذیه ای ممکن است چشم هایشان آسیب ببیند.
اما برای بسیاری کاهش وزن اصولی کمک میکند چشمانشان از آسیب های ناشی از چاقی که شامل آسیب حاصل از دیابت نوع دو است در امان بماند.
تحقیقات نشان داده درصد بالا چربی بدن با سطح پایین آنتی اکسیدان لوتئین و زئاگزانتین در بافت شبکیه در ارتباط است. نتایج نشان میدهد چاقی ممکن است شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار دهد.

Likes(0)Dislikes(0)

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :