دانستنی ها

عصب سیاتیک و علائم آن

سیاتیک اصطلاحی است که به سندرم درد در امتداد عصب سیاتیک ، طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین عصب بدن، گفته می‌شود. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر تا باسن و باسن به پایین پا می‌رود و به دو شکاف در زانو منشعب می‌شود

سیاتیک اصطلاحی است که به سندرم درد در امتداد عصب سیاتیک ، طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین عصب بدن، گفته می‌شود. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر تا باسن و باسن به پایین پا می‌رود و به دو شکاف در زانو منشعب می‌شود. و بر این اساس می توان گفت که دو عصب سیاتیک در بدن وجود دارد که هر کدام در یک پا قرار دارند.

علائم عصب سیاتیک

سیاتیک علاوه بر بروز علائم عصبی باعث درد می شود،شایان ذکر است که درد همراه با سیاتیک معمولاً فقط یک پا را درگیر می کند و علائم از قسمت پایین کمر یا باسن تا ران گسترش می یابد، سپس به ساق پا و اینکه درد می تواند در جلو، پشت یا پهلوی ران و ساق باشد و در ادامه علائم سیاتیک را با جزئیات بیان می کند.

علائم اصلی

علائم اصلی مرتبط با سیاتیک درد است و درد را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

  • درد سیاتیک ممکن است متناوب یا مداوم باشد و درد در ساق پا نسبت به کمر شدیدتر است و درد ساق پا معمولاً در قسمت داخلی زیر زانو بیشتر از بقیه ساق پا است.
  • درد ممکن است گسترش یابد و جهاتی را که قبلا ذکر شد به خود بگیرد، یعنی از پایین ستون فقرات به سمت باسن و سپس به ساق پا حرکت می کند و همچنین در یک قسمت از بدن بدون قسمت دیگر موضعی می شود. شدت و درجه آن؛ از درد جزئی تا سوزش شدید یا حتی بیشتر از آن متغیر است.
  • تغییر موقعیت ممکن است بر این درد تأثیر بگذارد. درد ممکن است هنگام گرفتن موقعیت های خاص تشدید شود،  ممکن است هنگام گرفتن موقعیت های دیگر کاهش یابد. مثلا:
    • نشستن، تلاش برای ایستادن یا حتی ایستادن طولانی مدت و خم شدن به جلو می تواند درد سیاتیک را بدتر کند. سرفه نیز می تواند آن را بدتر کند.
    • درد ممکن است ثابت بماند یا در هنگام دراز کشیدن کمی افزایش یابد و این ممکن است باعث ناراحتی فرد در هنگام خواب شود.
    • درد هنگام خوابیدن به پشت به طوری که زانوها با بالش یا مواردی از این دست کمی بالا بیایند یا به پهلو خوابیدن به طوری که بالش بین پاها قرار گیرد تسکین می یابد، چنین وضعیت هایی به تسکین درد سیاتیک کمک می کند.
    • درد در هنگام راه رفتن یا وقتی که کیسه یا پد حرارتی روی ناحیه لگن قرار می‌گیرد کاهش می‌یابد و هنگام انجام تمرینات لگنی نیز درد کاهش می‌یابد.
  • درد سیاتیک بسته به علت زمینه ای ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شود

سایر علائم عصبی

علائم دیگری که همراه با عصب سیاتیک است و در علائم عصبی قرار می گیرد به شرح زیر است:

  • احساس بی حسی در پا در امتداد عصب سیاتیک.
  • سوزن سوزن شدن سوزن سوزن ها در پا یا انگشتان پا.
  • احساس ضعف در پا  همچنین ممکن است بیمار در پای آسیب دیده احساس سنگینی کند که بلند کردن پا از روی زمین و حرکت آن را تا حدودی دشوار می کند.

علائمی که نیاز به بررسی پزشک دارند

عصب سیاتیک
عصب سیاتیک

موارد خفیف یا متوسط عصب سیاتیک معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت که اگر خوددرمانی به کاهش درد او کمکی نکند و همچنین اگر درد برای مدت بیشتری ادامه پیدا کند. حداقل مراجعه به پزشک یا تماس با او بسیار مهم است. بیش از یک هفته، یا در اگر درد از ابتدا شدید بود یا با گذشت زمان بدتر شد.

در حالی که در صورت بروز درد شدید ناگهانی در ناحیه کمر یا ساق پا و احساس بی حسی یا ضعف در عضلات ساق کمک فوری یا فوری پزشکی ضروری است و همچنین در صورت مشکل در کنترل باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. ادرار یا دفع، یا اگر درد پس از یک حادثه یا چیزی ظاهر شده باشد.

نکاتی برای تسکین علائم سیاتیک

اکثر افرادی که از سیاتیک رنج می برند با رعایت نکات و دستورالعمل های خانگی احساس بهتری دارند و علائم آنها کاهش می یابد. ممکن است توصیه شود که یک روز یا بیشتر استراحت کافی داشته باشند، اما بهتر است بدانید که عدم تحرک و عدم فعالیت بدنی طولانی مدت علائم و نشانه های سیاتیک را بدتر می کند و به طور کلی می توان نکاتی را که به تسکین سیاتیک کمک می کند به شرح زیر توضیح داد:

  • استفاده از کمپرس آب سرد؛ در ابتدا به تسکین علائم سیاتیک کمک می کند، مخصوصاً اگر روزی چند بار و هر بار به مدت بیست دقیقه استفاده شود و می توان آن را با استفاده از یخ یا مواردی از این دست پس از پیچیدن با پارچه مناسب، یعنی عدم استعمال مستقیم آن بر روی سیاتیک، استفاده کرد. پوست.
  • دو تا سه روز پس از شروع احساس سیاتیک از کمپرس گرم استفاده کنید و در صورت ادامه درد می توانید بین کمپرس سرد و گرم جابجا شوید.
  • انجام برخی از انواع ورزش ها به خصوص حرکات کششی، زیرا این ورزش ها باعث تسکین دردی که بیمار در ناحیه کمر خود احساس می کند. همچنین نقش آن ها در کاهش فشار روی اعصاب این ناحیه می باشد و به طور کلی توصیه می شود مدت زمان کشش عضلانی تقریباً سی ثانیه باشد و با توجه به صحبت در مورد تمرینات کششی و نقش موثر آنها در کنترل سیاتیک، شایان ذکر است که در حین این تمرینات باید از انجام برخی تمرینات از جمله تاب خوردن و خم شدن خودداری شود.
خبر ماکو در تلگرام خبر ماکو در اینستاگرام

حمیدرضا قهرمانزاده

کارشناس گردشگری، فعال در حوزه بوم گردی، روستاگردی و شناخت جاذبه های باستانی. روزنامه نگار و فعال حوزه شناخت صنعت گردشگری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا