خانه و خانوادهدانستنی ها

فواید دانه چیا برای لاغری

دانه چیا برای لاغری: دانه چیا جزو معدود مواد غذایی پر کالری است و سرشار از فیبر است که مدت زمان احساس سیری را افزایش می دهد.

دانه چیا برای لاغری: دانه چیا جزو معدود مواد غذایی پر کالری است و سرشار از فیبر است که مدت زمان احساس سیری را افزایش می دهد. از آنجایی که هر قاشق حاوی حدود پنج گرم فیبر است، بنابراین مصرف آن ممکن است به کاهش وزن کمک کند. زیرا با محتوای بالای امگا ۳ که فواید زیادی دارد و اسید لینولئیک که ممکن است به کاهش وزن کمک کند، متمایز می شود. وقتی دانه ها با آب مخلوط می شوند به ماده ژلاتینی تبدیل می شوند که به آرامی هضم می شود و احساس گرسنگی را به تاخیر می اندازد. 

مطالعات در مورد تأثیر دانه چیا بر کاهش وزن متفاوت است. برخی از آنها اثر چیا را بر وزن یافتند، در حالی که مطالعات دیگر این تأثیر را پیدا نکردند و از جمله این مطالعات مطالعه ای بود که در سال ۲۰۱۴ در مجله Nutricion Hospitalaria منتشر شد که طی آن مشاهده شد که مصرف ۳۵ گرم آرد دانه چیا برای یک دوره ۱۲ هفته ای باعث کاهش وزن و کاهش دور کمر در افراد دارای اضافه وزن یا چاق شد. با این حال، مطالعه دیگری که در مجله تحقیقات تغذیه در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نشان داد که خوردن ۵۰ گرم دانه چیا به مدت ۱۲ هفته توسط افراد چاق، هیچ تأثیر مثبت بر شاخص توده بدن نداشت، به این معنی که نیاز به مطالعات بیشتری در مورد نقش دانه چیا در کمک به کاهش وزن اضافی وجود دارد.

دانه چیا برای لاغری
دانه چیا برای لاغری

چگونه از دانه چیا برای لاغری استفاده کنم؟

هیچ دلیل واحدی برای افزایش وزن یا چاقی وجود ندارد و بنابراین کاهش وزن تنها به یک روش یا مرحله بستگی ندارد، بلکه برای کاهش تدریجی وزن باید تعدادی از مراحل ساده را دنبال کرد، اگرچه مطالعات اثربخشی دانه چیا برای لاغری را ثابت نکرده است. اما می توان آن را به طرق مختلف مصرف کرد تا فواید دیگر آن را با افزودن آن به یک فنجان شیر ، یا یک فنجان آب میوه، یا آسیاب کردن و افزودن آن به دستور العمل های غذایی مصرف کرد. از آنجایی که اگر به صورت پودر درآید ارزش غذایی خود را از دست نمی دهد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم بافت ژلاتینی می دهد که آن را برای تهیه پودینگ سالم مناسب می کند . طعم قوی که قابل تشخیص است به آن نمی دهد؛ بنابراین می توان آن را به راحتی به پاستا، سالاد، سوپ، کیک و سس اضافه کرد. 

مروری بر دانه چیا

دانه های چیا (به انگلیسی: Chia-seeds) دانه های کوچک، مسطح و بیضی شکل، با بافتی صاف و براق و رنگ آن ها از سفید تا قهوه ای تا سیاه متغیر است و بیش از ۵۵۰۰ سال است که شناخته شده است. از آنجایی که این بخش مهمی از رژیم غذایی آزتک ها و مایاها بود، شایان ذکر است که دانه چیا حاوی مقادیر زیادی فیبر ، امگا ۳، پروتئین های با کیفیت بالا و تعدادی مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.

 

منبع

خبر ماکو در تلگرام خبر ماکو در اینستاگرام

حمیدرضا قهرمانزاده

خبرنگار و عکاس خبری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هفده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا