دانستنی ها

غذای ارگانیک سالم تر یا ایمن تر از غیر ارگانیک

غذای ارگانیک سالم غذایی است که تمام شرایط را در طول کشت، رشد یا فرآوری تا رسیدن به انبار دارا باشد: در معرض آفت‌کش‌های صنعتی، کودهای نگیرد.

بخش‌های مواد غذایی و سبزیجات ارگانیک سالم در حال حاضر تقریباً در همه فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنید، آنها را به شکل و کیفیت محصولات غیرارگانیک می‌بینید. اما با هزینه بالاتر، معمولاً حداقل ۲۰%. باعث سردرگمی و سوالات مکرر در بین مردم می شود، مانند: آیا مواد غذایی ارگانیک ارزش تبلیغات را دارد یا فقط یک ترفند بازاریابی است؟ آیا باید هر چیزی که ارگانیک است بخرم و از خرید هر چیزی که ارگانیک نیست دست بکشم؟ آیا مواد غذایی ارگانیک غنی تر از مواد مغذی مفید است؟ آیا ارزش پرداخت پول بیشتر برای آن را دارد؟

پاسخ این سوالات و نحوه خرید و انتخاب غذای خود را هوشمندانه، مالی و در عین حال سالم خواهید آموخت.

غذای ارگانیک چیست؟

غذای ارگانیک سالم غذایی است که تمام شرایط زیر را در طول کشت، رشد یا فرآوری تا رسیدن به انبار دارا باشد: در معرض آفت‌کش‌های صنعتی، کودهای شیمیایی، افزودنی‌های شیمیایی یا هورمونی، تشعشعات یا آب فاضلاب قرار نگیرد.

بر این اساس، محصولات ارگانیک فقط در معرض انواع سموم و کودهای طبیعی و غیر صنعتی هستند و فرآورده های ارگانیک حیوانی به مصرف کننده تضمین می کند که حیوان صددرصد غذای طبیعی می خورد و در معرض هیچ گونه تزریق یا تقویت کننده هورمونی قرار نگرفته و به او داده نشده است. هر گونه آنتی بیوتیک در طول فرایند رشد آن مورد استفاده قرار نگرفته است.

آیا غذای ارگانیک سالم تر یا ایمن تر از غیر ارگانیک است؟

غذای ارگانیک سالم
غذای ارگانیک سالم

هدف غذاهای ارگانیک حفاظت از محیط زیست در برابر مواد شیمیایی است. با توجه به هرگونه فوایدی که برای سلامتی انسان دارد، تمامی آنها تاکنون از نظر علمی تایید نشده اند، بر اساس مطالعات و تحقیقاتی هستند که حاکی از فواید بالقوه و پیشگیری از آسیب های احتمالی است. اما برای تأیید قطعی این فواید کافی نیستند و این بدان معناست: 

  • هر دو غذای ارگانیک سالم و غیرارگانیک دارای ارزش و مواد مغذی ضروری یکسانی هستند: برای مثال، سیب‌های ارگانیک و غیرارگانیک دارای ارزش یکسانی از ویتامین‌ها و فیبر هستند و هر دو فاقد چربی، نمک و کلسترول هستند و هیچ‌کدام از آنها مواد مغذی اضافی ندارند. که آن را از دیگری متمایز می کند.
  • از سوی دیگر، مطالعات و تحقیقات فزاینده‌ای، هرچند ناکافی، وجود دارد که می‌گوید «برخی» از انواع مواد غذایی ارگانیک دارای مزایای بالاتر و محافظت در برابر برخی از خطرات مرتبط با همتای غیرآلی آن هستند، یعنی:
    • غذاهای ارگانیک ممکن است حاوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان نسبت به همتایان غیر آلی خود باشند.
    • گوشت های ارگانیک ممکن است حاوی امگا ۳ بیشتری نسبت به گوشت های غیر ارگانیک باشند.
    • مقدار کمتر عناصر سمی: به ویژه کادمیوم، ماده ای سمی که به طور طبیعی در خاک یافت می شود و توسط گیاهان جذب می شود. مطالعاتی که در مورد فواید مواد غذایی ارگانیک انجام شده است نشان می دهد که کادمیوم در غلات آلی در غلظت های کمتری در مقایسه با غلات معدنی یافت می شود، در حالی که آنها چنین نبودند. تفاوت معنی داری در غلظت آن بین سبزیجات و میوه های ارگانیک و معدنی وجود دارد.
    • مقدار کمتر آفت کش در سطح و پوست میوه ها و سبزیجات.
    • گوشت های ارگانیک کمتر مستعد رشد باکتری ها هستند زیرا گوشت های غیر ارگانیک در معرض آنتی بیوتیک ها قرار گرفته اند و در نتیجه شانس بیشتری برای مقاومت باکتریایی دارند.

برچسب روی محصول را درک کنید

برخی از برچسب های درج شده روی مواد غذایی ممکن است با هدف افزایش سود، خریدار را گیج و سردرگم کند، برای خرید محصول ارگانیک باید به صراحت نوشته شود که “ارگانیک” است، بنابراین هیچ شرکتی نمی تواند بدون تایید این عبارت را روی محصول خود بنویسد. نظارت و ضمانت تحقق شرایط توسط سازمان غذا و دارو تعیین می شود و همچنین باید بدانید که در اینجا منتسب به عضویت محصول می باشد که عبارتند از

  • ۱۰۰% ارگانیک: به این معنی که محصول ۱۰۰% ارگانیک است و تولید کننده مجاز است کلمه ارگانیک را بدون ذکر درصد روی محصول درج کند.
  • ۹۵ درصد ارگانیک: به این معنی که ۹۵ درصد مواد تشکیل دهنده محصول ارگانیک است و تولیدکننده مجاز است کلمه ارگانیک را بدون ذکر درصد روی محصول درج کند.
  • ساخته شده با مواد ارگانیک: یعنی حداقل ۷۰ درصد مواد تشکیل دهنده محصول ارگانیک است و در اینجا شرکت کارخانه مجاز به گذاشتن کلمه ارگانیک روی محصول نیست، بلکه باید به معنای واقعی کلمه Made with Organic را بنویسد.

اصطلاحاتی که دلالت بر ارگانیک بودن محصول ندارند:

  • در معرض آفت کش ها یا کودهای شیمیایی، یا برای گوشت (پرورش شده با خوراک طبیعی یا پرورشی) قرار نگرفته است: اگرچه ممکن است سازنده در آنچه می نویسید صادق باشد، اما این اظهارات تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیستند، زیرا در مورد عبارت (ارگانیک) وجود دارد و بنابراین اعتبار آن به اعتبار شرکت تولید کننده بستگی دارد.
  • Natural Product Organic در حالی که ارگانیک به این معنی است که همانطور که گفتیم روش کشت این محصول طبیعی علاوه بر روش ساخت آن همه با مواد طبیعی ساخته شده است.

چگونه محصولات ارگانیک را هوشمندانه انتخاب کنیم؟

بر اساس نتایج مطالعات ذکر شده در بالا، ما به شما توصیه می کنیم که انواع خاصی از مواد غذایی ارگانیک را انتخاب کنید، که مطالعاتی هستند که از وجود فواید حمایت می کنند و غذاهای ارگانیکی را که هیچ مطالعه ای در مورد مفید بودن آنها تایید نمی کنند نادیده می گیرند تا حداکثر سود را داشته باشید.

محصولات برای خرید ارگانیک

شواهدی دال بر مضرات انواع معمولی آنها و فواید غذای ارگانیک سالم آن وجود دارد که عبارتند از:

۱- مرغ گوشت مرغ ارگانیک روی مواد غذایی بدون کودهای شیمیایی و آفت کش‌های شیمیایی پرورش داده می‌شود و در معرض آنتی‌بیوتیک قرار نگرفته است که باعث می‌شود باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کمتر رشد کنند. توصیه می‌کنیم پوست را جدا کنید. و چربی حاصل از آن در این مناطق سموم از غذای طیور متمرکز می شود.

۲- گوشت گاو و گوسفند : مطالعات نشان می‌دهد که گوشت‌های اندام حاوی مقادیر بیشتری امگا ۳ هستند، علاوه بر این که به گاوها و گوسفندان اغلب هورمون‌های جنسی برای رشد سریع‌تر تزریق می‌شود و برخی مطالعات نشان می‌دهند که این امر باعث تحریک بلوغ زودرس نسبت به ماده‌ها می‌شود.

۳- پاپ کورن مایکروویو مواد شیمیایی که در آن پاپ کورن مایکروویو تهیه می شود برای سلامتی مضر است و حتی کره فرآوری شده اضافه شده به آن ممکن است در دراز مدت منجر به مشکلات تنفسی شود.

محصولات برای خرید غیر ارگانیک هستند

ماهی ارگانیک: تحت کنترل غذا و دارو نیست و بنابراین در صورت درج برچسب (ارگانیک) بر روی آن، اعتبار سازنده آن تضمین نمی شود. به عنوان یک گزینه سالم و تضمینی به شما توصیه می کنیم ماهی حاوی کمترین غلظت جیوه که ماهی و غذاهای دریایی کوچک مانند: میگو، ماهی قزل آلا را تهیه کنید.

محصولات برای خرید محلی

آنها به طور کلی سبزیجات و میوه ها از همه نوع هستند. برای این محصولات فرقی نمی کند که آنها را ارگانیک یا غیر ارگانیک بخرید. آنچه واقعاً مهم است این است که آنها را با شستن در زیر آب به خوبی بشویید تا بقایای آفت کش ها روی آنها پاک شود. که تا حد امکان سعی کنید آنها را به صورت محلی خریداری کنید، یعنی از مزارع کشور خود، که عبارتند از:

  • کاهو و سایر سبزیجات برگ دار: این نوع سبزی معمولاً حاوی مقادیر زیادی آفت کش است، زیرا به دلیل نداشتن پوستی که از آن محافظت می کند و با انتقال آن از کشوری به کشور دیگر، حتی اگر به صورت ارگانیک باشد، بیشتر در برابر آنها حساس است. که در کشور مبدا رشد می کند، نمی توانید تضمین کنید که در کشور در معرض هیچ گونه مواد شیمیایی قرار نگرفته است.شرکت عرضه کننده محصول به خصوص حمل و نقل سبزیجات را در معرض شرایط سخت گرما و رطوبت قرار می دهد، بنابراین خرید این محصولات تازه از سرزمین کشور شما بهترین گزینه است.
  • توت فرنگی: توت فرنگی یکی از محصولات مستعد پوسیدگی و فساد سریع است. بنابراین آن را از یک منبع محلی خریداری کنید و زیاد به ارگانیک یا غیر ارگانیک بودن آن اهمیت ندهید.
  • سیب زمینی و سایر سبزیجات ریشه ای: سبزیجات ریشه ای اگر در معرض مواد شیمیایی قرار نگیرند به مقدار زیادی از خاک جذب می شوند، بنابراین بهتر است محصولات محلی را انتخاب کنید و مراقب باشید که قبل از مصرف، پوست آنها را زیر آب جاری بشویید.
  • میوه ها و سبزیجات با پوست ضخیم: مانند آووکادو، پوست این میوه ها همان هایی هستند که روی آن آفت کش ها یافت می شود و خوب شستن آنها و سپس پوست کندن آنها چون خورده نمی شوند از شما در برابر آفت کش ها محافظت می کند.
  • سیب، زردآلو و سایر سبزیجات و میوه ها با پوست نازک: تنها تفاوت غذای ارگانیک سالم و غیرارگانیک در اینجا وجود سموم دفع آفات به مقدار بیشتر روی پوست آنها است و برای خلاص شدن از شر آنها، این گونه ها را از تولیدات داخلی خریداری کنید. کشور خود را با مالیدن زیر آب خوب بشویید و نیازی به استفاده از شوینده شیمیایی نیست.

منبع: سایت موضوع

خبر ماکو در تلگرام خبر ماکو در اینستاگرام

حمیدرضا قهرمانزاده

کارشناس گردشگری، فعال در حوزه بوم گردی، روستاگردی و شناخت جاذبه های باستانی. روزنامه نگار و فعال حوزه شناخت صنعت گردشگری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 13 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا