اخبار منطقه آزاد ماکوشهرستان هافرهنگی و هنریماکو

معلم منتخب کشوری آذربایجان غربی : رهنمودهای معلمی هدایتگر دانش آموزان در ایام کروناست

به گزارش خبرماکو و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی ؛  معلم منتخب کشوری آذربایجان غربی گفت: رهنمودهای معلمی هدایتگر دانش اموزان در ایام کروناست

سودا حیدرنژادمعلمی است که ، سال ۱۳۶۱ در شهرستان ماکو متولد شد، سال ۱۳۸۵ در مقطع لیسانس و سال ۱۳۹۳ در مقطع فوق لیسانس در رشته فیزیک از دانشگاه ارومیه فارغ التحصیل شد، از سال ۱۳۹۰ به صورت شرکتی و از سال ۱۳۹۵ تا کنون به صورت نیروی حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت است.

وی امسال به عنوان معلم منتخب کشوری معرفی شد. مشروح مصاحبه با این معلم منتخب را در ادامه مشاهده می کنید:

*چه فعالیت های خاصی داشتیدکه باعث شد معلم منتخب شوید؟

فعالیتهای بنده شامل ساخت دستگاههای کمک آموزشی با هدف اینکه دانش آموزان در حین بازی آموزش ببینند در ضمن تولید صدها محتوی آموزشی کاملا حرفه ای با نرم افزارهای مختلف و مدرن به صورتی که تعامل دانش آموز با معلم هدف اصلی محتوی های تولیدی من بود.در ضمن ارایه تکالیفی که دانش آموزان با شناسایی استعدادهای خودو آموختن مهارتهای زندگی برای زندگی موفق درآینده آماده شوند

*چه احساسی داشتید وقتی اطلاع پیدا کردید معلم منتخب شدید ؟

احساس  هر انسانی که به بار نشستن تلاشهای شبانه روزی خود رابرای رسیدن به هدف میبیند .

*از نظر شما یک معلم منتخب چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

 معلم منتخب کسی است که : باخصوصیات رشد و احتیاجات فراگیرندگان در هر یک از دوره های تحصیلی آشنا است،بر محتوای آموزشی و موضوع درسی که می خواهد تدریس کند ، تسلط دارد.از روش هایی برای تدریس بهره می گیرد ، که با موقعیت ، نیازها و تجربیات دانش آموزان هماهنگ باشد .برای ارزشیابی از آزمون هایی استفاده می کند که ضمن تشخیص ضعف های درسی دانش آموزان ، آنها را با هم مقایسه نکنداطلاعات درستی از عملکرد شاگردان به آنها می دهد، تا آنان از حدود و میزان فعالیت های درسی و آموزشی خود ، آگاهی داشته باشند.از شیوه های متعددی در تدریس استفاده می کند و روش های مؤثر و راه حل های جدید را می آموزد.توانایی یادگیری و بکاربستن دانش ،مهارت ، اصول و نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسی در تدریس را دارد. درد و رنج دانش آموزان را می شناسد و در حفظ اَسرار و جلب اعتماد و اطمینان آنها می کوشد.با ایجاد جوی مناسب در کلاس و برقراری ارتباط صحیح در کلاس ، به دانش آموزان آرامش می بخشد و اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد.مجموعه ای از برنامه ریزی ها ، راهبردها و اقدامات خود را به گونه ای در کلاس به کار می گیرد ، تاآموزش های او به حداکثر کارایی و اثربخشی برسد.تمامی تلاش خود را در فعال نگه داشتن دانش آموزان به کار می گیرد.جو کلاس او به گونه ای است که توانمندی ، اطمینان ، اعتماد به نفس و حضور فعال دانش آموزان را افزایش می دهددر کلاس او دانش آموزان حق انتخاب دارندرهنمود و راهبرد های او در کلاس درس ، دقیق و مشخص است.خلاق است و می تواند مسایل و مشکلات یادگیری دانش آموزان را با ابداع روش های تدریس و تهیه و تدارک وسایل آموزشی به خوبی حل و فصل کند.

*برای پیشرفت بیشتر و توسعه فرهنگی و در زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

برای کشف و گسترش استعداد باید خطر کرد پس بگذاریم دانش آموزانمان  مرتکب اشتباه شوند و همه کارهای خود را کامل و بی نقص انجام ندهند.به عنوان یک رابط بین دنیای واقعی و استعداد های کودک خود قرار گیریم و در نشان دادن استعداد ها و کمک به شکوفایی استعداد کودکان به آن ها کمک کنیم . به کودکان خود یاد دهیم که به خودشان و ظرفیت ها و توانایی های شان اعتماد داشته باشند برای افزایش قدرت اراده و عمل یا برای این که آن ها را مستحکم و نوآور بار آوریم باید به آن ها حق انتخاب بدهیم، سعی‌مان بر این باشد که همۀ ابعاد وجود کودک را پرورش دهیم،زمینه را برای ایجاد سؤال‌های تازه در ذهن کودک آماده کنید. کلماتی مثل «همیشه»، «هیچ وقت» و «مُداوم» را از دایرۀ واژگانیِ خود حذف و عبارت «تو می‌توانی» را جایگزین کنید

*روش خاص و منحصر به فردی در تدریس دنبال می کنید؟

اگر بخواهم به چند روش که در این سالها با استفاده از آنها نتیجه های خوبی گرفتم اشاره کنم به این صورت هست که:

۱- آموزش فاصله‌دار: روش یادگیری فاصله‌دار نتایج شگفت‌آوری به دنبال دارد یادگیری فاصله‌دار روش یادگیری است که در آن محتوای آموزش فشرده‌شده در سه زمان تکرار می‌شود

۲- چهارشنبه های جذاب( انعطاف پذیری): همیشه درس‌های معمول برای تمام افراد مؤثر نیستند. هر دانش‌آموز با دانش‌آموز دیگر فرق می‌کند و هرکدام مشکل خود رادارند معنی و مفهوم چهارشنبه جذاب این است که می‌شود یک جلسه‌ی عمیق و مفهومی در مورد ریاضیات یا موضوعات دیگر در طول کل یک روز به‌راحتی داشت.

۳- تعامل با دنیای واقعی: در این روش دانش آموز با دنیای واقعی همکاری دارد و هر آنچه را که در حوزه های مختلف زندگی اش اتفاق افتاده است تجزیه وتحلیل کند.( نه‌تنها نوعی کارآموزی است بلکه مقرون‌به‌صرفه نیز هست )

۴- روش بدیعه پردازی: روشی است که تاکید زیادی بر پرورش قدرت خلاقانه در گروه دارد

۵- روش تدریس حل مسأله: این روش یکی از روشهای مشارکتی در تدریس است که کاربرد زیادی دارد

۶- روش تدریس ایفای نقش : روشی است که میتواند برای تجسم عینی موضوعات ودرسهایی که برای نمایش مناسب باشند، به کار رود و دها روش دیگر ……

*نظرتون راجع به آموزش مجازی در بستر برنامه شاد چیست؟

این مدل تدریس که در سنوات گذشته به وسیله تولید محتوی بر روی نوار کاست، فیلم های ویدویی یا تدریس از طریق رادیو و تلویزیون مرسوم بود، بعد از ظهور اینترنت و سپس با کسترش کرونا در کل دنیا شکل جدیدتری به خود گرفت و از حالت آفلاین به پلت فرم آنلاین تغییر موقعیت داد. بدون تردید این مدل تدریس معایب و مزایای فراوانی دارد. توسعه عدالت آموزشی با بهره گیری از اساتید توانمند، امکان تدریس به صورت زنده و قابلیت پرسش از معلم در حین تدریس از مزایای تدریس دراین قالب است. هر چند بر این مدل تدریس ، ایرداتی نیز وارد است که از جمله می توان به نیاز به وسایل سخت افزاری نظیر کامپیوتر، تبلت یا گوشی، ضرورت استفاده از برق و باطری هنگام تدریس، قطعی برق و اینترنت حین تدریس، نبود کمبود حاکمیت مدرس بر فضای تدریس، تحرک کم دانش آموزان، عدم تعامل در فضای واقعی ، نبود زیر ساخت های الکترونیک و اشاره کرد.

با این وجود در شرایط خاص نظیر عدم امکان ساخت مدرسه در محیط های کوهستانی یا نبود شرایط در اعزام معلم به نقاط صعب العبور، همه گیری بیماری و … این مدل تدریس بسیار کارآمد و کاربردی است.

یکی از مزایای مهم آموزش مجازی از طریق شبکه شاد می‌تواند تدریس و تشکیل کلاس‌های معکوس یا وارونه باشد.. در این نوع آموزش، یادگیری وارونه و تغییر فضای آموزشی از کلاس به فضای یادگیری فردی اتفاق می‌افتد. کسب اطلاعات جدید و آموزش در منزل و تکالیف درسی در مدرسه (در این مورد مدرسه مجازی) به مفهوم تدریس معکوس یا کلاس معکوس است.


بیشتر بخوانید:

تجلیل از معلمان فعال و نمونه ماکو


*دانش آموزان دیروز و امروز را چطور ارزیابی می کنید؟

دانش‌آموزان دیروز مورد بیمهری قرارگرفته و توانمندی‌ها و توانایی‌های آنان نادیده گرفته میشد. خلاقیت، نوآوری و… جایی در گذشته نداشت، دانش‌آموزان امروز، مدیران فردای جامعه ما به شمار می روند و باید در تربیت مناسب آنان نهایت تلاش خود را به کار گیریم. باید کاری کنیم که آنان به بهترین شکل تربیت‌شده و پرورش یابند. دانش آموزان امروز با رویکرد مهارت محورآموزش میبینند و آموزش آنها در محیطی پویا و جذاب صورت میگیرد که باعث شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت‌های فردی و جمعی آنها میشود.

*معلمان دیروز و امروز چطور؟

«معلم» چیزی فراتر از آن است که با چند کلمه تعبیر و تفسیر شود چرا که معلمی هیچ گاه ساده نبوده است به گذشته که نگاه کنیم با چهره‌هایی چون شهید مطهری مواجه می‌شویم که این واژه را در برگرفتند. شهیدی که بیش از هر چیز معلم مسأله‌گرا و کنشگر اجتماعی بود. همانطور که می دانید در دوره های گذشته معلمان از کمبود امکانات رنج میبردند مثلاً تابلو های انها گچ و تخته ای بود  و حتی بعضاً  تخته هم در کار نبود. سطح علم در قرون گذشته به مراتب بسیار پایین تر از اکنون بوده که این بسیار حائز اهمیت است از نظر کیفیت و چگونگی آموزش و ارائه آن است.

اما معلمان امروزی ،اکثر معلمان امروزی فعال بوده و از روش تدریس سنتی و غیر فعال فاصله گرفته و به سمت روش تدریس نوین و یا فعال روی آوردند در روش تدریس نوین یا امروزی معلم، هر دانش آموز یا فراگیررا تشویق می کند که از دیگران کمک بگیرد، برای نظریه های خود وسائلی بسازد، تجربه کند و نتیجه را گزارش دهد. در این روش بر خلاف روش سنتی معلمان به فراگیران پاسخ کلیشه ای نمی دهند، معلمان امروزی پرسشهایی را مطرح می کنند که قابل بحث باشد و فرصت گفتگو را برای دانش آموزان ایجاد می کند. معلم امروزی راهنمای یادگیری است و به جای پاسخ مستقیم به پرسشها، می کوشد تا با پرسشهای متعدد از فراگیران، آنها را به پاسخهای صحیح هدایت و آنها را به اندیشیدن ترغیب کند

*بهترین و تلخ ترین خاطره ؟

بهترین : در درو افتاده ترین روستای شهر که تدریس میکردم از ۱۴ دانش آموز کلاسم ۱۳ نفراز آنه موفق شدن وارد مدرسه نمونه دولتی شوند  بدترین: از روی نقاشی های دانش آموزم متوجه شدم که اتفاقی بد برایش افتاده و وقتی پای صحبتهایش نشستم واقعا متاثر شدم

*تعریفی از معلم بیان کنید؟

معلم کسی است که فکر. منش و گفتار ش می تواند کشوری را دگرگون کند ،معلم کسی است که گذشته را زنده نگه می دارد ، حال را درک می کند و آینده را رقم میزند.


۲۲ معلم نمونه پلدشت تجلیل شدند

۳۲معلم نمونه در شوط تجلیل شدند

۲۴ معلم نمونه ماکو مورد تجلیل قرار گرفتند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا